Siirry pääsisältöön

Mitä yhteistyön eteen pitää tehdä?

Shitty is the new black” - blogia pitävän Sariannan postauksen innoittamana halusin myös lähteä avaamaan tätä yhteistyö -asiaa, että mitä kaikkea se vaatii kun teet yhteistyön.

Itselläni ei ole paljoa kokemusta näistä vielä kertynyt, joten mun näkökulma saattaa olla erilainen kuin jonkun muun ja jos jotain olennaista tästä puuttuu, niin saa mainita. Tän ei ole tarkoitus siis avata kaikkia yhteistyön laillisia ja laittomia seikkoja, vaan sitä, millainen työ yhteistyön eteen monesti tehdään. Yhteistyö vaatii oikeasti aika paljon. Esimerkkinä ensiksi vaikka 

blogiin tehtävä yhteistyö: 

Tällaisen tekstin kirjoittamiseen menee aikaa hyvässä lykyssä monta tuntia. Pitää ottaa kuvia, niistä valita parhaat ja monesti niitä pitää muokata vähän sopivammaksi. Sit sun pitää kirjoittaa teksti. Sitä hiotaan hyväksi, luetaan läpi, hiotaan virheet pois, parannetaan muutama kohta, sit luetaan uusiksi. Mahdollisesti hiotaan vielä monta kertaa ja luetaan uusiksi ja taas uusiksi, kunnes teksti on hyvä. Eikä unohdeta sitä, että se alusta jossa kirjoitat voi sekoilla... 



Myös yhteistyökumppani pitää linkittää mukaan tekstiin ja lisätä muita mahdollisesti tärkeitä linkkejä liittyen tähän, ym. Nekin pitää erikseen käydä noutamassa eri sivuilta. Eikä unohdeta sitäkään, että ennen tätä kaikkea sun pitää saada se kokemus siitä tuotteesta/palvelusta. 

Tälläisessä yhteistyöpostauksessa täytyy muistaa myös lailliset seikat, eli merkitä se postaus kaupalliseksi yhteistyöksi. Sehän ei riitä että se hengaa siellä jossain häshtägeissä tai tekstin lopussa, vaan se pitää lukea siellä HETI alussa S E L K E Ä S T I mainittuna. Lisäksi pitää vielä tehdä kaikki hakukoneoptimoinnit, jakaa julkaisua eri paikoissa (joita voi olla monta) jne jne. Siihen menee siis AIKAA!


Instagramyhteistyö: 

Tää tosiaan eroaa omasta instajorinasta aika paljon. Siinä missä oman kuvan omalla tekstillä saa ”vaan heittää” instaan, menee yhteistyöpostaukseen tuplasti aikaa. Vaikka instaan on nopeampi kirjoitella, olisi yhteistyötä laadittaessa hyvä olla laadukas kuva/laadukkaat kuvat, selkeä laadukas teksti ja muistaa ne lailliset asiat. Eli aikaa menee kuviin, niiden sommitteluun ja muokkauksiin niinkuin blogissakin. Instassakin pitää lukea heti alussa, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Ei niin, että se tulee ilmi vasta tekstin lopussa ja  hyvässä lykyssä vielä vasta häshtägeillä. Yhteistyökumppanit tulee merkitä myös mukaan tietysti. 



Lisäksi yleensä myös ne häshtägit pitää olla tietynlaiset, mitä esim kyseinen yhteistyökumppani toivoo. Tän lisäksi ne pitäisi olla sellaiset, että postaus nousisi mahdollisimman ylös ja tavoittaisi näin mahdollisimman monta ihmisiä. Iso plussa olisi sekin, että saataisiin mahdollisesti myös instapostaukselle jakoja, että julkaisu lähtisi leviämään ja tavoittaisi näin vielä enemmän yleisöä. Eli hommaa riittää. 

Monesti meille tarjotaan vaan tuotepalkkiota näistä hommista. Monet ovat nykyään tietoisempia omasta arvostaan ja onkin alannut kieltäytymään pelkästä tuotepalkkiosta, sekä laittaa selkeän hinnaston millä lähtee mainostamaan tuotteita tai palveluita. Shittyn blogitekstissä esim. on ihan puhtaita lukuja siitä, mitä hän saattaa pyytää per postaus palkkaa. 



Tää on, niinkuin kerrottu, ihan oikeasti aikaa vievää touhua ja nää asiat pitää miettiä ja hioa hyvin alusta loppuun. Ja me vaikuttajat haluamme seistä sanojemme takana ja mainostamme usein yritystä, jonka tuotteet tai palvelut ovat jo aiemmin tuttuja ja luotettavia. Jos käy niin, että yhteistyö ei vastaakaan odotuksia, ei monet lähde feikkaamaan sen toimivuutta, vaan sitten voidaan miettiä esim yhteistyön purkamista. Tässä me haluamme ajatella myös teitä ja pyritään siihen, että voidaan olla luotettavia. 

Toivottavasti tää avaisi vähän tätä yhteistyöhommaa paremmin, että me somevaikuttajat ei saada mitenkään ilmaiseksi ja ”tostanoinvaan” kaikkea. Toki joillekin lähetetään tuotteita myös pyytämättä, mutta nekin pitää merkata saaduksi ja ennen sitä on monesti tehty kovaa työtä jo aiemmin saman firman tuotteen eteen. 



Jos te joskus törmäätte sellaisiin vaikuttajiin, jotka ei oo merkinneet näitä kaupallisia yhteistöitä tai saatuja tuotteita, on se yleensä tietämättömyyttä tai vahinkounohdus ja te voitte hyvin laittaa näistä ihan viestiä kyseiselle vaikuttajalle! Mulla joskus unohtui tarinasta ”kaupallinen yhteistyö” teksti ja jouduin tarinan poistamaan ja lisäämään sen uudestaan. Nää on tarkkoja juttuja ja itse ainakin haluan olla tarkka näissä, sekä varmasti myös muutkin. 😊

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Ei pitäis olla niin v*tun vaikeaa”

Mä oon niin kyllästynyt siihen että mulla ei saisi olla tunteita tästä tilanteesta, koska ”ei pitäis olla niin vitun vaikeaa pysyä yhtä kuukautta sohvalla ja hoitaa ne lapset ihan ite”.  Ei saisi valittaa siitä, että jouduit jäämään lasten kanssa kotiin, koska joku muu ei nää lapsiaan ollenkaan. Ei saisi valittaa että oot kuukauden täysin palkatta, koska joku joskus joutui lähtemään evakkoon tai sotimaan.  Mutta tää on henkistä sotaa. Mä tiedän vallan mainiosti, että tilanne on vakava. Siksi mä täällä kotona olen lapsien kanssa. Ilman sitä palkkaa. Teen oman osani sillä, että pyrin välttelemään kontakteja ja muuta turhaa ravaamista. En oo vähätellyt tätä tautia. Mä osaan myös hoitaa omat lapseni, osaan tarjota virikkeitä. Mutta kun ollaan enemmän ja vähemmän tässä elokuusta asti sairasteltu, viime kuukausina oikein urakalla putkeen ja ollaan oltu kotona jo ennestään jatkuvalla syötöllä, niin kyllähän tää tilanne on henkisesti raskas. Kun työ tekee mielenterveydelle hyv

”Hätäkeskus, miten voin auttaa?”

Juttelin miehen kanssa keittiössä päivän asioista ja lapset leikkivät olkkarissa. Meillä oli jotain tärkeitä asioita joita piti käydä läpi rauhassa.  Tytöt leikkivät olohuoneessa omia leikkejään, vauva nukkui päikkäreitään ja oltiin annettu meidän 3vlle tabletti, että saisi sieltä katsella ohjelmaa. Siinä jutellessa aloin koko ajan kiinnittää enemmän huomiota siihen, että jostain ”kaukaa” kuuluu naisen puhetta, joka ei tuntunut tulevan mistään ohjelmasta.  Keskeytin miehen ja kysyin, että kuuletko säkin ton? Kuka puhuu? Onks täällä joku?? Mies kattoo mua ihmeissään ja yhdessä siinä hetki kuunnellaan, kun meidän 3v juttelee jollekin naiselle.  Juostaan olkkariin, eikä ketään näy missään! Yhtäkkiä tabletista kuuluu kovaa ”HÄTÄKESKUS, HALOO? HALOO?” Ei s a a t a n a. Meidän lapsi soitti HÄTÄKESKUKSEEN! Mies ottaa tabletin lapsen kädestä ja kertoo, että lapsi pääsi soittamaan vahingossa. Hätäkeskus varmistaa, että mitään hätää ei siis ole, johon toistetaan vielä että

En halua olla jatkuvasti läsnä lapselleni.

Vaikka olenkin vanhempi, en ajatellut uhrata koko elämääni pelkästään lapsilleni. On todella hassua törmätä kerta toisensa jälkeen siihen, että sua ei saa väsyttää, sua ei saa vituttaa, sua ei saa ärsyttää, et saa kaivata omaa aikaa jne sen jälkeen, kun susta tulee äiti tai isä. Läsnäily tuntuu olevan joka paikassa muotia. ”Ole läsnä lapsellesi! Ole inspiroiva! Pysähdy ja nauti joka hetkestä!” Jne. Lauseet voisivat yhtä hyvin olla ”Unohda itsesi kokonaan koska olet vanhempi! Väännä verenmaku suussa kaikkea luovaa! ”Ole sydärin partaalla, koska et saa hetkenkään lepoa!”   Mun mielestä on tärkeää, että vanhemmat saa sanoa tunteitaan ääneen, ilman että heitä leimataan huonoiksi vanhemmiksi, tai etteivät rakastaisi lapsiaan, tai että menee aina huonosti. Mä en yhtään ihmettele miksi niin moni vanhempi on ihan loppuun palanut. Lapset kun valvottaa yöt ja itse pitää herätä skarppina töihin kello 5, hoitaa työt, mennä kotiin ja hoitaa siellä kotityöt ja lapset jne, niin onhan se